Gå til hovedindhold

Kickstart af børneløfterne med fokus på børn i udfordringer på Frederiksberg

Frederiksberg Kommune har nu én fælles skolepolitik for Fremtidens skole: De syv børneløfter.

Indhold

    af Morten Frouvne Vincentz

    Det er historisk at vi på Frederiksberg nu har en fælles skolepolitik for Fremtidens skole. Vi har vedtaget 7 børneløfter, som i årene fremover vil være rammesættende for den måde vi udvikler skolerne på Frederiksberg.

    Onsdag den 7. september samledes alle lærere, pædagoger og ledere så i vores smukke rådhussal. Dette var nærmest også i sig selv historisk, da det hører til sjældenhederne med den slags store forsamlinger i et stort skolevæsen som vores på Frederiksberg.

    Anledningen var dels skolepolitikken og det omfattende arbejde, der nu går igang på alle skoler med at arbejde med inkluderende praksis og inkluderende fælleskaber. Dette er vores modsvar på de for høje segregeringstal, hvor vi visiterer børn for langt væk fra almenmiljøerne.

    Og vi fik fællesskabet at mærke. Det er en særlig stemning når 1000 mennesker synger sammen og klapper i takt, samt når kolleger mødes på tværs af alle vore skoler. Der mærker man også det helt store fællesskab, og hvor vi er 'Sammen om løfterne'.

    Skolechef Katrine Thomsen indledte aftenen sammen med vores borgmester Michael Vindfeldt. Arrangementets timing var i sig selv noget, der fik en del opmærksomhed. Aftenen lå blot få dage fra det årlige budgetseminar, hvor kommunen som bekendt skulle præstere store besparelser for at finde 150 mio kr i næste års budget. Vindfeldt lagde i sin intro heller ikke skjul på, at det var en særlig og vanskelig tid ift. at få en ordentlig balance mellem indtægter og udgifter. På ingen måde en ønskesituation for vore politikere, som bestemt vil børnene det bedste.
    Katrine Thomsen berettede også om at arbejdet med at implementere børneløfterne skaleres til få fokusområder og talte sig dermed ind i aftens hovedtema: Fokusområdet Børn i udfordringer, som jo også er blevet givet de 7 børneløfter.

    Aftenens to oplægsholdere Rasmus Alenkær og Helle Kloppenborg belyste på forskellig vis arbejdet med børn i udfordringer i almenmiljøet i folkeskolen. Og der faldt både kommentarer til mere rammesættende og kommunale faktorer, såsom økonomi og normering. Men også mere konkrete greb og bud i praksishøjde. Noget vi som medarbejdere kan tage med hjem og tale os ind i - også under de nuværende rammer og forudsætninger.

    Her er nogle bud på emner fra Kickoff, som eksempel på noget af det, I kan arbejde videre med lokalt:

    • Find det i Børneløfterne som giver særlig værdi hos jer. Er det fokus på de gode overgange, at skabe et venligt og varmt miljø for børnene, at give børnene og de unge lyst til at lære mere eller noget helt fjerde?
    • Del gerne jeres erfaringer om jeres arbejde med børneløfterne. Fortæl om det, som I allerede arbejder med, da det kan være til god inspiration til andre. Skriv til skoleafdelingen@frederiksberg.dk
    • Brug inspiration fra aftenens oplæg, – det kan eksempelvis være inspiration om det 'Pædagogiske Værtskab' (Alenkær), som jo i bund og grund handler om klasserumsledelse.
    • Tag fat i lokale drøftelser om jeres skoles børnesyn. Hvordan taler vi om børnene og om børnegrupperne? Og hvordan ser vi børnene som 'unikke og uerstattelige' (Kloppenborg) – og kan børnene mærke det? Er børnesynet nedskrevet eller noget vi blot udlever hos os?
    • Tag fat i den præsenterede 'teamskontrakt' (Kloppenborg) . Den er en glimrende skabelon for et mere systematiseret teamsarbejde til gavn for børnene.
    Du finder materialer og powerpoints på vores nye teamsområde i kanalen "børn i udfordringer".

    Aftenen følges op af en virtuel workshop for alle medarbejdere torsdag den 3. november fra kl. 17.00-19.00. Mere herom senere på efteråret.

    Billeder fra arrangementet kan I se herunder

    Kickoff
    Musikhøjskolen
    Rasmus Alenkær
    Hellen Kloppenborg