Gå til hovedindhold

It- og medie didaktiske vejledere

Netværk for It- og mediedidaktiske vejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.

Indhold

    Netværk for It- og mediedidaktiske vejledere

    Netværk for It- og mediedidaktiske vejledere skaber rammerne for, at skolernes It- og mediedidaktiske vejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og faglige oplæg understøtter vejledernes opgaveløsning - og på at implementere kommunale strategier og indsatser.

    Temaer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.

    Netværksmøder for 2024 -25

    Dato Tid Sted

    Mandag d. 30.09. 24

    14.15 -16.15

    Skolen på Duevej

    Torsdag d. 28.11. 24

    14.15 – 16.15

    Skolen på Grundtvigsvej

    Onsdag d. 05.02. 25

    14.15 – 16.15

    Skolen ved Søerne

    Onsdag d. 08.04. 25

    14.15 – 16.15

    Rådhuset, lokale 4.110

    It- og mediedidaktisk vejleder

    Faglig kompetenceprofil: It- og medievejlederen har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer inden for nedenstående områder:

    • It- og mediepædagogik i relation til læring, trivsel og dannelse
    • Gennemførelse og evaluering af undervisning og andre pædagogiske aktiviteter, hvor digitale og/eller analoge læringsressourcer indgår
    • Mediepædagogiske læreprocesser, der fremmer kreative og innovative kompetencer 

                                                                          

    Opgaver: Vejlederen for it og medier tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:

    • Kollegial vejledning vedr. planlægning og gennemførelse af almen såvel som supplerende undervisningstiltag med henblik på valg af læremidler og digitale læringsressourcer
    • Rådgivning til skoleledelse for så vidt angår prioritering og organisering af analoge og digitale læringsressourcer og udviklingstiltag på skoleniveau
    • I samarbejde med skolens ledelse udarbejde lokale planer for hvordan der arbejdes systematisk med udvikling af it-didaktik
    • Understøtte, inspirere og vejlede det pædagogiske personale, så de opnår nødvendige kompetencer for at arbejde med digitale medier, digitale teknologier og digitale arbejdsprocesser
    • Samarbejde om de tekniske problemstillinger med skolen It-supporter (It-skolebetjent)
    • Deltagelse i PLC-forum  
    • Deltagelse i fælles kommunalt netværk

     

    Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at

    • observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
    • facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
    • deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer

     

    Pædagogiske ledere i netværket

    Mads Wachmann (Skolen på Grundtvigsvej) og Tine Friis Jakobsen (Skolen ved Søerne)

    Netværkskoordinator

    Nicolaj Fessel

    Pædagogisk It-konsulent