Gå til hovedindhold

Skriftsproglig handleplan

- for ordblinde elever og elever i skriftsproglige vanskeligheder
Fra sommeren 2025 er den skriftsproglige status og handleplan tilgængelig for alle skoler. Den er udarbejdet af lokale læsevejledere i samarbejde med Læsekompetencecenteret (LKC).

Indhold

    Handleplanen er et fælles pædagogisk og fagligt værktøj, som læsevejledere og lærere kan anvende til systematisk at identificere, beskrive og følge op på elever med skriftsproglige udfordringer.

    Formålet med handleplanen er at skabe overblik over elevens vanskeligheder, testresultater og de indsatser, der er iværksat for at støtte elevens udvikling. Den danner grundlag for en målrettet indsats, dokumenterer progression og muliggør løbende justeringer af undervisningen, så eleven får den nødvendige støtte.

    Handleplanen understøtter:

    • Tidlig indsats
    • Systematisk opfølgning
    • Tilpassede pædagogiske og didaktiske tiltag


    Handleplanen er et dynamisk redskab, der løbende skal opdateres i takt med elevens udvikling og behov. Den skal sikre sammenhæng og progression i indsatserne – med elevens læring i centrum.

     

    Sådan udfyldes den skriftsproglige handleplan: 

     

    1. Identificér vanskeligheder
    • Beskriv præcist de skriftsproglige udfordringer, eleven har (fx stavning, læseforståelse, grammatik, tekststruktur)
    • Underbyg beskrivelsen med observationer fra undervisningen og relevante testresultater

    2. Dokumentér testresultater
    • Anfør testresultater, som belyser elevens udfordringer (fx staveprøver, læseforståelsestests)
    • Medtag både obligatoriske nationale, kommunale prøver samt supplerende interne prøver

     

    3. Beskriv iværksatte indsatser
    • Gør rede for konkrete tiltag som:
      • Individuel eller differentieret undervisning
      • Brug af kompenserende it (fx IntoWords, mobilapps)
      • Specifikke metoder som fonologisk træning eller sprogforståelse
    • Beskriv, hvordan indsatserne er tilpasset elevens behov

     

    4. Vurder progression
    • Evaluer om eleven har opnået fremskridt i forhold til de opstillede mål
    • Giv konkrete eksempler på forbedringer – eller beskriv manglende fremgang og overvej alternative tiltag

    5. Fastlæg mål og evaluering
    • Opsæt tydelige, målbare mål for elevens skriftsproglige udvikling
    • Beskriv, hvordan og hvornår planen evalueres, og hvem der deltager i evalueringen
    NB: Husk at notere dato, når der skrives nyt i handleplanen.

     

    Læsefaglig konsulent

    Mette Kroer

    Læsekompetencecenter

    Mette Kroer
    Læsefaglig konsulent

    Lena Hviid

    Læsekompetencecenter

    Lena Hviid