Inklusionsvejledere
Netværk for inklusionsvejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.
Netværk for inklusionsvejledere skaber rammerne for, at skolernes inklusionsvejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og faglige oplæg understøtter inklusionsvejledernes opgaveløsning.
Teamer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.
Netværksmøder for 2023-24
Dato | Tid | Sted | |
---|---|---|---|
Onsdag d. 11.09. 24 |
13:30-15:30 |
PPR, Falkoner Allé 7, Lokale: Savannen. |
|
Torsdag d. 28.11. 24 |
13:30-15:30 |
Frederiksberg Rådhus, lokale 4.110 |
|
Mandag d. 20.01. 25 |
13:30-15:30 |
Frederiksberg Rådhus, lokale 4.054-56 |
|
Onsdag d. 09.04. 25 |
13:30-15:30 |
Frederiksberg Rådhus, Udvalgsværelse 1 |
Inklusionsvejlederen
Faglig kompetenceprofil: Inklusionsvejlederen har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:
- En grundlæggende viden om inklusion
- Strategier og metoder til udvikling af inkluderende indsatser for alle skolens børn.
- Specialpædagogik – herunder indsatser der søger at optimere deltagelsesmulighederne for børn med forskellige udviklingsforstyrrelser, indlæringsvanskeligheder og/eller socio-emotionelle udfordringer.
Opgaver: Inklusionsvejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:
- Kollegial vejledning vedr. specialpædagogiske tiltag herunder at kunne formidle viden om børns individuelle og kontekstuelle deltagelsesmuligheder.
- Rådgivning til skoleledelse om inklusion
- Kollegial sparring med henblik på udvikling af inkluderende børnefællesskaber.
- Understøtte samarbejde om indsatser, også med eksterne aktører (fx PPR og Familieafdelingen), med henblik på at kunne identificere og koordinere specialpædagogiske, individuelle og kontekstuelle indsatser, der fremmer børns deltagelsesmuligheder.
- Deltagelse i PLC-forum.
- Deltagelse i fælleskommunalt netværk.
Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at
- Observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
- Facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
- Deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer
Pædagogiske ledere i netværket
Henriette Gry Lassen (Skolen på la Cours Vej) og Rebekka Wellejus (Skolen på Nyelandsvej)
Kamilla Gundestrup Tönshoff
Videncenteret
Mobil: 2898 0671
E-mail: katn01@frederiksberg.dk