Gå til hovedindhold

Inklusionsvejledere

Netværk for inklusionsvejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.

Indhold

    Netværk for inklusionsvejledere skaber rammerne for, at skolernes inklusionsvejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og faglige oplæg understøtter inklusionsvejledernes opgaveløsning.

    Teamer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.

    Netværksmøder for 2025-26

    Dato Tid Sted

    Mandag d. 08.09. 25

    14.15-16.15

    Skolen ved Søerne

    Torsdag d. 20.11. 25

    14.15-16.15

    Ny Hollænderskolen

    Torsdag d. 26.02. 26

    14.15-16:15

    Frederiksberg Rådhus, Udvalgsværelse 1

    Mandag d. 27.04. 26

    14.15-16.15

    Søndermarkskolen

    Inklusionsvejlederen

    Faglig kompetenceprofil: Inklusionsvejlederen har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:

    • En grundlæggende viden om inklusion
    • Strategier og metoder til udvikling af inkluderende indsatser for alle skolens børn.
    • Specialpædagogik – herunder indsatser der søger at optimere deltagelsesmulighederne for børn med forskellige udviklingsforstyrrelser, indlæringsvanskeligheder og/eller socio-emotionelle udfordringer.

    Opgaver: Inklusionsvejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:

    • Kollegial vejledning vedr. specialpædagogiske tiltag herunder at kunne formidle viden om børns individuelle og kontekstuelle deltagelsesmuligheder.
    • Rådgivning til skoleledelse om inklusion
    • Kollegial sparring med henblik på udvikling af inkluderende børnefællesskaber.
    • Understøtte samarbejde om indsatser, også med eksterne aktører (fx PPR og Familieafdelingen), med henblik på at kunne identificere og koordinere specialpædagogiske, individuelle og kontekstuelle indsatser, der fremmer børns deltagelsesmuligheder.
    • Deltagelse i PLC-forum.
    • Deltagelse i fælleskommunalt netværk.

    Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at

    • Observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
    • Facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
    • Deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer

    Pædagogiske ledere i netværket

    Vivi Dahm (Lindevangskolen) og Tine Friis Jakobsen (Skolen ved Søerne)

    Pædagogisk konsulent

    Kamilla Gundestrup Tönshoff

    Videncenteret

    Pædagogisk konsulent

    Maja Christiansen

    Videncenteret