Gå til hovedindhold

Inklusionsvejledere

Netværk for inklusionsvejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.

Indhold

    Netværk for inklusionsvejledere skaber rammerne for, at skolernes inklusionsvejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og faglige oplæg understøtter inklusionsvejledernes opgaveløsning.

    Teamer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.

    Netværksmøder for 2025-26

    Dato Tid Sted

    Mandag d. 08.09. 25

    14.15-16.15

    Skolen ved Søerne

    Torsdag d. 20.11. 25

    14.15-16.15

    Ny Hollænderskolen

    Torsdag d. 26.02. 26

    14.15-16:15

    Frederiksberg Rådhus, Udvalgsværelse 1

    Mandag d. 27.04. 26

    14.15-16.15

    Søndermarkskolen

    Inklusionsvejlederen

    Faglig kompetenceprofil: Inklusionsvejlederen har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:

    • En grundlæggende viden om inklusion
    • Strategier og metoder til udvikling af inkluderende indsatser for alle skolens børn.
    • Specialpædagogik – herunder indsatser der søger at optimere deltagelsesmulighederne for børn med forskellige udviklingsforstyrrelser, indlæringsvanskeligheder og/eller socio-emotionelle udfordringer.

    Opgaver: Inklusionsvejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:

    • Kollegial vejledning vedr. specialpædagogiske tiltag herunder at kunne formidle viden om børns individuelle og kontekstuelle deltagelsesmuligheder.
    • Rådgivning til skoleledelse om inklusion
    • Kollegial sparring med henblik på udvikling af inkluderende børnefællesskaber.
    • Understøtte samarbejde om indsatser, også med eksterne aktører (fx PPR og Familieafdelingen), med henblik på at kunne identificere og koordinere specialpædagogiske, individuelle og kontekstuelle indsatser, der fremmer børns deltagelsesmuligheder.
    • Deltagelse i PLC-forum.
    • Deltagelse i fælleskommunalt netværk.

    Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at

    • Observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
    • Facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
    • Deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer

    Pædagogiske ledere i netværket

    Vivi Dahm (Lindevangskolen) og Tine Friis Jakobsen (Skolen ved Søerne)

    Skolekonsulent

    Kamilla Gundestrup Tönshoff

    Videncenteret

    Kamilla Gundestrup Tönshoff
    Skolekonsulent

    Maja Christiansen

    Videncenteret

    Maja Christiansen
    Skolekonsulent

    Lise Nørgaard

    Videncenteret

    Lise Nørgaard