Vision og Hverdag
Kompetenceforløbet Vision og hverdag har til formål at styrke systematik og øget samarbejde på skolen samt på tværs af hele skolevæsenet.
”Vision og hverdag” er et kompetenceudviklingsforløb, der har til formål at styrke systematik og øget samarbejde både på den enkelte skole og på tværs vores skolevæsen, så vi i højere grad møder sårbare børn med den rette indsats på det rette tidspunkt.
Frederiksberg Kommune har modtaget en bevilling på 2,5 mio. kroner fra AP. Møller Fonden. Den bruges til kompetenceløft på tværs af alle folkeskoler og forvaltningen i skoleårene 2022/2023 samt 2023/2024. Kompetenceudviklingsforløbet er en del af implementeringen af Fremtidens skole 2030, og vil være centreret omkring følgende fem praksisområder, hvor vi gerne vil styrke og udvikle vores praksis:
- Styrkelse af forvaltningens understøttelse af skolerne
- Styrket samarbejde i skoleledelsesteamet
- Udvikling af vejlederfunktionen
- Fælles tilgang og implementering
- Styrkelse af samarbejdet mellem skoler
MÅLGRUPPE & DELTAGERE
Ledelse
Skoleledelsesteam fra alle skoler. Skoleleder, viceskoleleder, afdelingsleder, pædagogiske ledere, klub- og SFO-leder samt administrativ leder. Deltagelse af de enkelte ledelsespersoner kan variere.
Vejledere
2-6 vejledere fra hver skole. Vejledere med særlig viden inden for bl.a. inklusion, læsning, DSA, ordblinde, sprog, læring, medie/IT og matematik. Vejledere deltager i dele af forløbet.
Forvaltning
Konsulenter og ledere fra Skoleafdeling. Tovholdere for vejledernetværk samt sektionsledere og skolechef.
DE OVERORDNEDE MÅL MED FORLØBET
- Styrkelse af skolens inkluderende praksis så vi øger trivsel og faglige resultater for sårbare børn
- Børn i udfordringer mødes i højere grad af den rette indsats på det rette tidspunkt
- Flere børn profiterer af at være en del af almenmiljøet og færre børn segregeres væk fra almenområdet
- Større systematik i skolernes håndtering af elevfravær, således at bekymrende fravær reduceres
- Flere unge bliver uddannelsesparate og påbegynder en ungdomsuddannelse
- Styrket samarbejde om børn i udfordringer, så vi understøtter en øget faglig og social trivsel for skolens øvrige børn
SÆRLIG FOKUS I SKOLEÅR 2023/2024
|
Fokus |
Beskrivelse |
1 |
Øget skriftlighed og dokumentation |
Der er behov for en større skriftlighed på de indsatser de enkelte skoler har planlagt. Forvaltning og skoler samarbejder om dette.
|
2 |
Justering af sparringsforløb |
Timerne til sparringssessioner justeres en anelse og anvendelsen aftales frit mellem skole og sparringskonsulent. Der sker enkelte skift af sparringskonsulent. |
3 |
Øget sammenhængskraft |
Fælles for alle skoler arbejdes der i år 2 også med den lokale PLC organisering – dette skal tilknyttes og sammentænkes de øvrige mål og igangsatte indsatser på skolen. |
4 |
Løbende evalueringspraksis |
Forud for alle fælles kursusdage indsamles faglige ønsker fra skolerne til kursusindhold for at forstærke relevansen for de tværgående og fælles aktiviteter.
|
5 |
Styrket praksisfokus |
Vi arbejder alle med en øget tydeliggørelse af effekten af vore indsatser ift. målgruppen ’børn i udfordringer’. |
6 |
Styrket projektorganisation |
Der sker en enkel reorganisering af projekt. En mere tydelig organisation ift. styre-, projekt- og arbejdsgrupper.
|
AKTIVITETER I 2023/2024
Nedenfor ses datoer for kursusdage herunder opfølgnings- og sparringsmøder i skoleåret 2023/24.
Sparringsessioner angives i en timeramme. Opsplitning i kortere sparringsforløb aftales mellem konsulent og skole.
Dato |
Tidspunkt & omfang |
Hvad & hvem |
Onsdag d. 30. august 2023 |
08.00 – 16.00 |
Fælles kursusdag vedr. videndeling og status Alle ledelsesteams og forvaltningen |
September og oktober 2023 |
5 timer |
Sparringssessioner m. ekstern konsulent. Rammer og deltagelse aftales på den enkelte skole |
Tirsdag d. 26. september 2023 |
08.00 – 16.00 |
Fælles kursusdag vedr. faglig ledelse og PLC Alle ledelsesteams og 2-6 vejledere pr. skole |
Onsdag d. 11. oktober 2023 |
09.00 – 12.00 |
Sparringsmøde vedr. PLC Alle ledelsesrepræsentanter for PLC-forum |
Mandag d. 6. november 2023 |
08.00 – 16.00 |
Fælles kursusdag vedr. inklusion Alle ledelsesteams og 2–6 vejledere pr. skole |
November 2023 |
5 timer |
Sparringssessioner m. ekstern konsulent. Rammer og deltagelse aftales på den enkelte skole |
Torsdag d. 23. november 2023 |
12:30 – 15:30 |
Opfølgningsmøde vedr. ledelsestaksonomi Alle ledelsesteams |
Onsdag d. 29. november 2023 |
09:00 – 11:00 |
Sparringsmøde vedr. netværksledelse Alle tovholdere i forvaltningen |
Torsdag d. 21. marts 2024 |
08.00 – 16.00 |
Fælles kursusdag vedr. forankring Alle ledelsesteams og 2–6 vejledere pr. skole |
HVOR FINDER JEG INFORMATIONER?
Alle materialer, skabeloner og oplæg fra kursdage og øvrige aktiviteter ligger i det fælles teams område ’Alle Ansatte - skolerne på Frederiksberg’ i kanalen ’Vision og Hverdag’. Bemærk at det kræver edu-login at komme ind i teamsområdet.