Gå til hovedindhold

Vision og Hverdag

Kompetenceforløbet Vision og hverdag har til formål at styrke systematik og øget samarbejde på skolen samt på tværs af hele skolevæsenet.

Indhold

    ”Vision og hverdag” er et kompetenceudviklingsforløb, der har til formål at styrke systematik og øget samarbejde både på den enkelte skole og på tværs vores skolevæsen, så vi i højere grad møder sårbare børn med den rette indsats på det rette tidspunkt.

    Frederiksberg Kommune har modtaget en bevilling på 2,5 mio. kroner fra AP. Møller Fonden. Den bruges til kompetenceløft på tværs af alle folkeskoler og forvaltningen i skoleårene 2022/2023 samt 2023/2024. Kompetenceudviklingsforløbet er en del af implementeringen af Fremtidens skole 2030, og vil være centreret omkring følgende fem praksisområder, hvor vi gerne vil styrke og udvikle vores praksis:

    1. Styrkelse af forvaltningens understøttelse af skolerne
    2. Styrket samarbejde i skoleledelsesteamet
    3. Udvikling af vejlederfunktionen
    4. Fælles tilgang og implementering
    5. Styrkelse af samarbejdet mellem skoler


    MÅLGRUPPE & DELTAGERE 

    Ledelse

    Skoleledelsesteam fra alle skoler. Skoleleder, viceskoleleder, afdelingsleder, pædagogiske ledere, klub- og SFO-leder samt administrativ leder. Deltagelse af de enkelte ledelsespersoner kan variere.

    Vejledere

    2-6 vejledere fra hver skole. Vejledere med særlig viden inden for bl.a. inklusion, læsning, DSA, ordblinde, sprog, læring, medie/IT og matematik. Vejledere deltager i dele af forløbet.

    Forvaltning

    Konsulenter og ledere fra Skoleafdeling. Tovholdere for vejledernetværk samt sektionsledere og skolechef.

    DE OVERORDNEDE MÅL MED FORLØBET

    • Styrkelse af skolens inkluderende praksis så vi øger trivsel og faglige resultater for sårbare børn
    • Børn i udfordringer mødes i højere grad af den rette indsats på det rette tidspunkt
    • Flere børn profiterer af at være en del af almenmiljøet og færre børn segregeres væk fra almenområdet
    • Større systematik i skolernes håndtering af elevfravær, således at bekymrende fravær reduceres
    • Flere unge bliver uddannelsesparate og påbegynder en ungdomsuddannelse
    • Styrket samarbejde om børn i udfordringer, så vi understøtter en øget faglig og social trivsel for skolens øvrige børn


    SÆRLIG FOKUS I SKOLEÅR 2023/2024

     

    Fokus

    Beskrivelse

    1

    Øget skriftlighed og dokumentation

    Der er behov for en større skriftlighed på de indsatser de enkelte skoler har planlagt. Forvaltning og skoler samarbejder om dette.

     

    2

    Justering af sparringsforløb

    Timerne til sparringssessioner justeres en anelse og anvendelsen aftales frit mellem skole og sparringskonsulent. Der sker enkelte skift af sparringskonsulent.

    3

    Øget sammenhængskraft
    via fælles fokus

    Fælles for alle skoler arbejdes der i år 2 også med den lokale PLC organisering – dette skal tilknyttes og sammentænkes de øvrige mål og igangsatte indsatser på skolen.

    4

    Løbende evalueringspraksis

    Forud for alle fælles kursusdage indsamles faglige ønsker fra skolerne til kursusindhold for at forstærke relevansen for de tværgående og fælles aktiviteter.

     

    5

    Styrket praksisfokus

    Vi arbejder alle med en øget tydeliggørelse af effekten af vore indsatser ift. målgruppen ’børn i udfordringer’.

    6

    Styrket projektorganisation

    Der sker en enkel reorganisering af projekt. En mere tydelig organisation ift. styre-, projekt- og arbejdsgrupper.

     

     

    AKTIVITETER I 2023/2024

    Nedenfor ses datoer for kursusdage herunder opfølgnings- og sparringsmøder i skoleåret 2023/24. 
    Sparringsessioner angives i en timeramme. Opsplitning i kortere sparringsforløb aftales mellem konsulent og skole.

    Dato

    Tidspunkt & omfang

    Hvad & hvem

    Onsdag d. 30. august 2023

    08.00 – 16.00

    Fælles kursusdag vedr. videndeling og status

    Alle ledelsesteams og forvaltningen

    September og oktober 2023

    5 timer

    Sparringssessioner m. ekstern konsulent. Rammer og deltagelse aftales på den enkelte skole

    Tirsdag d. 26. september 2023

    08.00 – 16.00

    Fælles kursusdag vedr. faglig ledelse og PLC

    Alle ledelsesteams og 2-6 vejledere pr. skole

    Onsdag d. 11. oktober 2023

    09.00 – 12.00

    Sparringsmøde vedr. PLC

    Alle ledelsesrepræsentanter for PLC-forum

    Mandag d. 6. november 2023

    08.00 – 16.00

    Fælles kursusdag vedr. inklusion

    Alle ledelsesteams og 2–6 vejledere pr. skole

    November 2023

    5 timer

    Sparringssessioner m. ekstern konsulent. Rammer og deltagelse aftales på den enkelte skole

    Torsdag d. 23. november 2023

    12:30 – 15:30

    Opfølgningsmøde vedr. ledelsestaksonomi

    Alle ledelsesteams

    Onsdag d. 29. november 2023

    09:00 – 11:00

    Sparringsmøde vedr. netværksledelse

    Alle tovholdere i forvaltningen

    Torsdag d. 21. marts 2024

    08.00 – 16.00

    Fælles kursusdag vedr. forankring

    Alle ledelsesteams og 2–6 vejledere pr. skole

     

    Konsulent

    Laila Nørrekjær Hvidtfeldt