DSA-vejledere
Netværk for DSA-vejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.
Netværk for DSA-vejledere skaber rammerne for, at skolernes DSA-vejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og faglige oplæg understøtter DSA-vejledernes opgaveløsning.
Temaer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.
Netværksmøder for 2024-25
Dato | Tid | Sted | |
---|---|---|---|
Tirsdag 10.09. 24 |
Kl. 14.00-16.00 |
Kommunalbestyrelsens spisestue |
|
Tirsdag d. 14.01. 25 |
Kl. 12.00-16.00 |
Rådhuset, lokale 4.054-56, 4. sal |
|
Onsdag d. 9.04. 25 |
Kl. 14.00-16.00 |
Rådhuset, lokale 4.054-56, 4. sal |
Film om værktøjet 5-trinsraketten:
DSA-vejlederen
Faglig kompetenceprofil: DSA-vejlederen har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:
- Andetsprogstilegnelse, herunder inddragelse af elevens samlede sproglige repertoire
- Andetsprogsdidaktik med fokus på den sproglige dimension i alle fag, herunder tilrettelæggelse, vejledning om gennemførelse og evaluering
- Tilrettelæggelse, vejledning om gennemførelse og evaluering af undervisningstiltag inden for dansk som andetsprog
- Sproglig evaluering, herunder såvel udførelse som analyse af test, screening, kortlægning samt intersprogsanalyse.
- Kulturmøder og interkulturel pædagogik
Opgaver: DSA-vejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:
- Kollegial vejledning vedr. andetsprogstilegnelse, andetsprogsdidaktik og sproglig udvikling i fagene, herunder tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisningstiltag.
- Rådgivning og sparring med ledelse i forhold vedr. dansk som andetsprog, interkulturel pædagogik, kulturmøder og sproglig udvikling.
- Kollegial vejledning vedrørende sproglig evaluering samt opfølgende analyse og indsatser.
- Koordination af og vejledning ifm. skolens supplerende undervisning i dansk som andetsprog
- Deltagelse i relevante møder ifm. overlevering af flersprogede børn (fra fx fra dagtilbud og modtagetilbud)
- Deltagelse i PLC-forum
- Deltagelse i fælles kommunalt DSA-netværk
Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at
- observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
- facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
- deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer
Pædagogiske ledere i netværket
Vivi Dahm (Lindevangskolen) og Lene Gjøl (Søndermarkskolen)
Karin Horsted Berg
Konsulent for flersprogede børn og unge
Telefon: 3821 0137
E-mail: kabe05@frederiksberg.dk