Gå til hovedindhold

Kapacitetsopbygning til teknologiforståelse

Tekst om projektet i 24/25

Indhold

    Teknologiforståelse og eksperimenterende tilgange til undervisningen

    Forløb for ledere, It-vejledere og 3 lærere eller pædagoger på hver skole på Frederiksberg

    Teknologier fylder meget i børns liv i dag, både i skolen og uden for skolen. På Frederiksberg vil vi gerne undersøge hvordan vi kan arbejde meningsfuldt med teknologiforståelse i skolerne, så vi bedre kan hjælpe eleverne med at forstå hvordan teknologierne virker og hvordan de påvirker deres liv – både fagligt og socialt. Vi vil derfor invitere lærere som er nysgerrige på området, og som vil være med til at undersøge hvordan en eksperimenterende tilgang til arbejdet med teknologi i undervisningen, kan være med til at styrke elevernes teknologiforståelse og digitale dannelse.

    Projektet er etårigt og vil forløbe i næste skoleår (august 2024 – juni 2025)

    Forløbet vil være tværfagligt og bestå af workshops med fokus på f.eks. Digital dannelse, AI, programmering, kreativitet, designprocesser og Maker-teknologier.

    De fleste workshops foregår i Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole, men der vil også være workshops på nogle af skolerne i kommunen.

    Dato

    Tidspunkt

    Sted

    Indhold

    6. juni

    14.15 - 15.45

    Future Classroom Lab

    Intromøde for alle deltagere

    22. august

    13.00 - 16.00

    Future Classroom Lab

    Kick Off-dag

    18. og 19. september

    9.00 - 15.00

    Future Classroom Lab

    Workshop 1

    “Kunstig Intelligens”

    6. og 7. november

    9.00 - 15.00

    Tre Falke Skolen og Future Classroom Lab

     

    Workshop 2

    “Programmering, leg og kreativitet"

    14. og 15. januar

    9.00 - 15.00

    Ny Hollænderskolen 

     

    Workshop 3

    “Digital Dannelse”

    5. og 6. marts

    9.00 - 15.00

    Future Classroom Lab

    Workshop 4

    “Læringsrum og Maker-teknologier”

    26. maj

    13.00 - 16.00

    Future Classroom Lab

    Afslutning

     

    Undervejs vil der være stop-op-møder i skolegrupper for de deltagende lærere eller pædagoger. Der vil også være en leder-workshop og en tema-eftermiddag/aften på hver skole.

    Vi glæder os til et spændende og lærerigt forløb, hvor vi sammen skal afprøve, undersøge, eksperimentere med teknologierne og reflektere over hvordan de virker og hvordan de påvirker os.