Gå til hovedindhold

Kapacitetsopbygning til teknologiforståelse

Projektet er tværfagligt og består af workshops med fokus på f.eks. Digital dannelse, AI, programmering, leg og kreativitet, designprocesser og Maker-teknologier.

Indhold

    Teknologiforståelse og eksperimenterende tilgange til undervisningen

    Forløb for ledere, It-vejledere og 3 lærere eller pædagoger på hver skole på Frederiksberg

    Teknologier fylder meget i børns liv i dag, både i skolen og uden for skolen. På Frederiksberg vil vi gerne undersøge hvordan vi kan arbejde meningsfuldt med teknologiforståelse i skolerne, så vi bedre kan hjælpe eleverne med at forstå hvordan teknologierne virker og hvordan de påvirker deres liv – både fagligt og socialt. Vi vil derfor invitere lærere som er nysgerrige på området, og som vil være med til at undersøge hvordan en eksperimenterende tilgang til arbejdet med teknologi i undervisningen, kan være med til at styrke elevernes teknologiforståelse og digitale dannelse.

    Projektet er et treårigt forløb. I skoleåret 2024-25 med 8 hele workshop dage, 2 halve dage med opstart og afslutning, stop-op møder i læringscirkler, og workshop for ledere, og en pædagogisk tema-eftermiddag på hver skole.

    Forløbet er tværfagligt og består af workshops med fokus på f.eks. Digital dannelse, AI, programmering, kreativitet, Maker-teknologier og læringsrum. 

    Kommunale forventninger til Tek-piloter

    De kommunale forventninger til deltagerne i projektet er, at deltagerne har interesse og mod på at tilegne sig den teknologiforståelses didaktik og den eksperimenterende tilgang til undervisningen, vi bliver præsenteret for på de forskellige workshops. At deltagerne efterfølgende har interesse og mod på at afprøve og omsætte noget af den tilegnede viden i egen praksis. At have en eksperimenterende tilgang og gøre sig nogle erfaringer med noget af det man bliver præsenteret for i Future Classroom Lab. I hvor høj grad og i hvilket omfang, afstemmes med den it-strategiske leder på egen skole. 

      I skoleåret 2025-26

      Dato
      Tidspunkt
      Sted
      Indhold

      11. september

      13.00 - 16.00

      Future Classroom Lab

      Workshop 1: AI og programmering

      29. oktober

      13.00 - 16.00

      Future Classroom Lab

      STEM-vejleder Workshop

      5. november

      14.30 - 16.00

      KU.BE

      Fælles stop-op møde i læringsnetværk

      13. november

      13.00 - 16.00

      Future Classroom Lab

       

      Leder-Workshop: Teknologiforståelse hvordan?

      1. december

      13.00 - 16.00

      Future Classroom Lab

       

      Workshop 2: Digital dannelse, med og uden IT

      22. januar ell. 28. januar ell. 29. januar

      14.15 - 15.45

      På egen skole

      Lokalt stop-op møde

      26. februar

      13.00 - 16.00

      Future Classroom Lab

      Workshop 3: Maker-teknologier og læringsrum

      13. april


      14.30 - 16.00

      KU.BE

      Fælles stop-op møde i læringsnetværk

       

      Vi glæder os til at fortsætte det spændende og lærerige forløb, hvor vi sammen skal afprøve, undersøge, eksperimentere med teknologierne og reflektere over hvordan de virker og hvordan de påvirker os.