Kapacitetsopbygning til teknologiforståelse
Projektet er tværfagligt og består af workshops med fokus på f.eks. Digital dannelse, AI, programmering, leg og kreativitet, designprocesser og Maker-teknologier.
)
Teknologiforståelse og eksperimenterende tilgange til undervisningen
Forløb for ledere, It-vejledere og 3 lærere eller pædagoger på hver skole på Frederiksberg
Teknologier fylder meget i børns liv i dag, både i skolen og uden for skolen. På Frederiksberg vil vi gerne undersøge hvordan vi kan arbejde meningsfuldt med teknologiforståelse i skolerne, så vi bedre kan hjælpe eleverne med at forstå hvordan teknologierne virker og hvordan de påvirker deres liv – både fagligt og socialt. Vi vil derfor invitere lærere som er nysgerrige på området, og som vil være med til at undersøge hvordan en eksperimenterende tilgang til arbejdet med teknologi i undervisningen, kan være med til at styrke elevernes teknologiforståelse og digitale dannelse.
Projektet er et treårigt forløb. I skoleåret 2024-25 med 8 hele workshop dage, 2 halve dage med opstart og afslutning, stop-op møder i læringscirkler, og workshop for ledere, og en pædagogisk tema-eftermiddag på hver skole.
Forløbet er tværfagligt og består af workshops med fokus på f.eks. Digital dannelse, AI, programmering, kreativitet, Maker-teknologier og læringsrum.
Kommunale forventninger til Tek-piloter
De kommunale forventninger til deltagerne i projektet er, at deltagerne har interesse og mod på at tilegne sig den teknologiforståelses didaktik og den eksperimenterende tilgang til undervisningen, vi bliver præsenteret for på de forskellige workshops. At deltagerne efterfølgende har interesse og mod på at afprøve og omsætte noget af den tilegnede viden i egen praksis. At have en eksperimenterende tilgang og gøre sig nogle erfaringer med noget af det man bliver præsenteret for i Future Classroom Lab. I hvor høj grad og i hvilket omfang, afstemmes med den it-strategiske leder på egen skole.
I skoleåret 2025-26
Dato |
Tidspunkt |
Sted |
Indhold |
11. september |
13.00 - 16.00 |
Future Classroom Lab |
Workshop 1: AI og programmering |
29. oktober |
13.00 - 16.00 |
Future Classroom Lab |
STEM-vejleder Workshop |
5. november |
14.30 - 16.00 |
KU.BE |
Fælles stop-op møde i læringsnetværk |
13. november |
13.00 - 16.00 |
Future Classroom Lab
|
Leder-Workshop: Teknologiforståelse hvordan? |
1. december |
13.00 - 16.00 |
Future Classroom Lab
|
Workshop 2: Digital dannelse, med og uden IT |
22. januar ell. 28. januar ell. 29. januar |
14.15 - 15.45 |
På egen skole |
Lokalt stop-op møde |
26. februar |
13.00 - 16.00 |
Future Classroom Lab |
Workshop 3: Maker-teknologier og læringsrum |
13. april |
14.30 - 16.00 |
KU.BE |
Fælles stop-op møde i læringsnetværk |
Vi glæder os til at fortsætte det spændende og lærerige forløb, hvor vi sammen skal afprøve, undersøge, eksperimentere med teknologierne og reflektere over hvordan de virker og hvordan de påvirker os.