Gå til hovedindhold

Matematikvejledere

Netværk for matematikvejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.

Indhold

    Netværk for matematikvejledere skal understøtte arbejdet med at udvikle matematikundervisningen på skolerne. Netværket skaber rammerne for, at skolernes matematikvejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og faglige oplæg understøtter læsevejledernes opgaveløsning.

    Temaer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.

    Netværksmøder for 2024-25

    Dato Tid Sted

    Mandag d. 09.09. 24

    14.00 – 16.00

    Rådhuset – lokale 4.054-56, 4. sal

    Torsdag d. 28.11. 24

    14.00 – 16.00

    Rådhuset – lokale 4.054-56, 4. sal

    Onsdag d. 19.02. 25

    14.00 – 16.00

    Rådhuset – lokale 4.054-56, 4. sal

    Tirsdag d. 08.04. 25

    14.00 – 16.00

    Rådhuset – lokale 4.054-56, 4. sal

    Matematikvejlederen

    Faglig kompetenceprofil: Matematikvejlederen har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:

    • Gennemførelse og evaluering af matematikundervisning
    • Matematikvanskeligheder
    • Udførelse og analyse af test og evalueringer (gruppescreeninger og individuelle test)
    • Tilrettelæggelse og gennemførelse af specifikke undervisningsforløb ift. udvikling af matematikkompetencer (almen og supplerende undervisning)

     

    Opgaver: Matematikvejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:

    • Kollegial vejledning vedr. planlægning og gennemførelse af almen såvel som supplerende undervisningstiltag, herunder valg af materiale og metode samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af elevens faglige udvikling.
    • Rådgivning til skoleledelse vedr. almene såvel som supplerende undervisningstiltag samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af undervisning.
    • Kollegial vejledning vedr. test og prøver samt opfølgende analyse og indsatser.
    • Rådgivning til skoleledelse vedr. test og prøver mhp. opfølgende analyse og indsatser.
    • Deltagelse i PLC-forum.
    • Deltagelse i fælles kommunalt netværk.

     

    Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at

    • observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
    • facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
    • deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer

     

    Pædagogiske ledere i netværket

    Henrik Buchardt (Skolen på Duevej)

    Mette Thrane
    Koordinator for netværket

    Mette Thrane Nielsen

    Specialkonsulent