Matematikvejledere
Netværk for matematikvejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.
)
Netværk for matematikvejledere skal understøtte arbejdet med at udvikle matematikundervisningen på skolerne. Netværket skaber rammerne for, at skolernes matematikvejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og faglige oplæg understøtter læsevejledernes opgaveløsning.
Temaer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.
Netværksmøder for 2025-26
Dato | Tid | Sted | |
---|---|---|---|
Onsdag d. 10.09. 25 |
14.15 – 16.15 |
FRB Rådhus 4. sal – 4.054-56 |
|
Torsdag d. 20.11. 25 |
14.15 – 16.15 |
Lindevangskolen |
|
Mandag d. 26.01. 26 |
14.15 – 16.15 |
Skolen på Nyelandsvej |
|
Onsdag d. 15.04. 26 |
14.15 – 16.15 |
Skolen på la Cours Vej |
Matematikvejlederen
Faglig kompetenceprofil: Matematikvejlederen har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:
- Gennemførelse og evaluering af matematikundervisning
- Matematikvanskeligheder
- Udførelse og analyse af test og evalueringer (gruppescreeninger og individuelle test)
- Tilrettelæggelse og gennemførelse af specifikke undervisningsforløb ift. udvikling af matematikkompetencer (almen og supplerende undervisning)
Opgaver: Matematikvejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:
- Kollegial vejledning vedr. planlægning og gennemførelse af almen såvel som supplerende undervisningstiltag, herunder valg af materiale og metode samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af elevens faglige udvikling.
- Rådgivning til skoleledelse vedr. almene såvel som supplerende undervisningstiltag samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af undervisning.
- Kollegial vejledning vedr. test og prøver samt opfølgende analyse og indsatser.
- Rådgivning til skoleledelse vedr. test og prøver mhp. opfølgende analyse og indsatser.
- Deltagelse i PLC-forum.
- Deltagelse i fælles kommunalt netværk.
Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at
- observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
- facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
- deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer
Pædagogiske ledere i netværket
Henrik Buchardt (Skolen på Duevej)
