Gå til hovedindhold

Læsevejledere

Netværk for læsevejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.

Indhold

    Netværk for læsevejledere skaber rammerne for, at skolernes læsevejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og oplæg understøtter læsevejledernes opgaveløsning.

    Teamer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.

    Netværksmøder for 2024-25

    I kommende skoleår afholdes der ikke de sædvanlige netværksmøder. I stedet er der planlagt udviklingsforløb i samarbejde med KP for to læsefaglige vejledere fra hver skole.

    Der vil være to udviklingsforløb med fokus på 

    1. Tidlig og forebyggende indsats  
    2. Indsatser til elever med ordblindhed. 

    Begge udviklingsforløb indeholder 4 kursus dage og aktionslæring på egen skole.

    Efter behov planlægges 1 – 2 ad hoc møder for de læsefaglige vejledere.

     

    Læsevejlederen

    Faglig kompetenceprofil: Læsevejledere har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:

    • Læse-, skrive- og staveudvikling
    • Læse-, skrive- og stavevanskeligheder
    • Udførelse og analyse af test og evalueringer (gruppescreeninger og individuelle test)
    • Tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af både almen og supplerende undervisning på skriftsprogsområdet
    • Tilrettelæggelse og gennemførelse af specifikke undervisningsforløb ift. udvikling af elevens sprog og skriftsproglige færdigheder og kompetencer samt evaluering af disse                                                

     

    Opgaver: Læsevejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:

    • Kollegial vejledning vedr. planlægning og gennemførelse af almene såvel som supplerende undervisningstiltag, herunder valg af materiale og metode samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af elevens faglige udvikling.
    • Rådgivning til skoleledelse vedr. almene såvel som supplerende undervisningstiltag samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af undervisning og elevernes faglige udvikling.
    • Kollegial vejledning vedr. test og prøver samt opfølgende analyse og indsatser.
    • Rådgivning til skoleledelse vedr. test og prøver mhp. opfølgende analyse og indsatser
    • Deltagelse i PLC-forum.
    • Deltagelse i fælles kommunalt netværk.

     

    Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at

    • observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
    • facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
    • deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer

     

    Pædagogiske ledere i netværket:

    Marianne Tange Ilkjær (Skolen på Nyelandsvej) og Sabine Bach (Skolen ved Bülowsvej) 

    Koordinator for netværket

    Mette Anker

    Læse- og specialundervisningskonsulent