Læsevejledere
Netværk for læsevejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.
Netværk for læsevejledere skaber rammerne for, at skolernes læsevejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og oplæg understøtter læsevejledernes opgaveløsning.
Teamer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.
Netværksmøder for 2024-25
I kommende skoleår afholdes der ikke de sædvanlige netværksmøder. I stedet er der planlagt udviklingsforløb i samarbejde med KP for to læsefaglige vejledere fra hver skole.
Der vil være to udviklingsforløb med fokus på
- Tidlig og forebyggende indsats
- Indsatser til elever med ordblindhed.
Begge udviklingsforløb indeholder 4 kursus dage og aktionslæring på egen skole.
Efter behov planlægges 1 – 2 ad hoc møder for de læsefaglige vejledere.
Læsevejlederen
Faglig kompetenceprofil: Læsevejledere har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:
- Læse-, skrive- og staveudvikling
- Læse-, skrive- og stavevanskeligheder
- Udførelse og analyse af test og evalueringer (gruppescreeninger og individuelle test)
- Tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af både almen og supplerende undervisning på skriftsprogsområdet
- Tilrettelæggelse og gennemførelse af specifikke undervisningsforløb ift. udvikling af elevens sprog og skriftsproglige færdigheder og kompetencer samt evaluering af disse
Opgaver: Læsevejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:
- Kollegial vejledning vedr. planlægning og gennemførelse af almene såvel som supplerende undervisningstiltag, herunder valg af materiale og metode samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af elevens faglige udvikling.
- Rådgivning til skoleledelse vedr. almene såvel som supplerende undervisningstiltag samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af undervisning og elevernes faglige udvikling.
- Kollegial vejledning vedr. test og prøver samt opfølgende analyse og indsatser.
- Rådgivning til skoleledelse vedr. test og prøver mhp. opfølgende analyse og indsatser
- Deltagelse i PLC-forum.
- Deltagelse i fælles kommunalt netværk.
Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at
- observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
- facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
- deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer
Pædagogiske ledere i netværket:
Marianne Tange Ilkjær (Skolen på Nyelandsvej) og Sabine Bach (Skolen ved Bülowsvej)
Mette Anker
Læse- og specialundervisningskonsulent
Telefon: 3821 0076
E-mail: mean11@frederiksberg.dk