Gå til hovedindhold

Læsevejledere

Netværk for læsevejledere - rammer, faglig kompetenceprofil og opgaver.

Indhold

    Netværk for læsevejledere skaber rammerne for, at skolernes læsevejledere kan mødes i et faglig fællesskab, hvor vidensdeling, faglig sparring og oplæg understøtter læsevejledernes opgaveløsning.

    Teamer vælges ud fra aktualitet og de behov deltagerne formulerer.

    Netværksmøder for 2025-26

     

    Dato Tid Sted

    Torsdag d.11.09.25

    14.15 -16.15

    Rådhuset, lokale 4.054-56

    Onsdag d. 12.11. 25

    14.15 -16.15

    Rådhuset, lokale 4.054-56

    Mandag d.02.02. 26

    14.15 - 16.15

    Rådhuset, lokale 4.054-56

    Onsdag d. 29.04. 26

    14.15 -16.15

    Rådhuset, lokale 4.054-56

    Læsevejlederen

    Faglig kompetenceprofil: Læsevejledere har udover almenpædagogiske vejlederkompetencer erhvervet sig formelle kompetencer på diplomniveau inden for nedenstående områder:

    • Læse-, skrive- og staveudvikling
    • Læse-, skrive- og stavevanskeligheder
    • Udførelse og analyse af test og evalueringer (gruppescreeninger og individuelle test)
    • Tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af både almen og supplerende undervisning på skriftsprogsområdet
    • Tilrettelæggelse og gennemførelse af specifikke undervisningsforløb ift. udvikling af elevens sprog og skriftsproglige færdigheder og kompetencer samt evaluering af disse                                                

     

    Opgaver: Læsevejlederen tilrettelægger i samråd med skolens ledelse sine arbejdsopgaver og samarbejde med skolens øvrige vejledere. Opgaverne omfatter som minimum:

    • Kollegial vejledning vedr. planlægning og gennemførelse af almene såvel som supplerende undervisningstiltag, herunder valg af materiale og metode samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af elevens faglige udvikling.
    • Rådgivning til skoleledelse vedr. almene såvel som supplerende undervisningstiltag samt tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af undervisning og elevernes faglige udvikling.
    • Kollegial vejledning vedr. test og prøver samt opfølgende analyse og indsatser.
    • Rådgivning til skoleledelse vedr. test og prøver mhp. opfølgende analyse og indsatser
    • Deltagelse i PLC-forum.
    • Deltagelse i fælles kommunalt netværk.

     

    Ud over specifikke kompetencer vedrørende det enkelte fagområde forudsættes, at alle vejledere har almenpædagogiske vejledningskompetencer til at

    • observere undervisning og facilitere efterfølgende faglig refleksion
    • facilitere aktionslæring som praksisnær undersøgelses- og udviklingsmetode
    • deltage i undervisningspraksis baseret på et formaliseret samarbejde mellem vejleder og almenlærer

     

    Pædagogiske ledere i netværket:

    Marianne Tange Ilkjær (Skolen på Nyelandsvej) og Sabine Bach (Skolen ved Bülowsvej) 

    Læsefaglig konsulent

    Mette Kroer

    Læsekompetencecenter

    Læsefaglig konsulent

    Lena Hviid

    Læsekompetencecenter