Gå til hovedindhold

Med skolepolitikken for Fremtidens Skole arbejder vi 'Sammen om løfterne'

Vores politiske grundlag for den fælles skolepolitik.

Indhold

    Vi har et ønske om, at alle børn og unge på Frederiksberg får en god skolegang, hvor de er glade, hvor de udvikler sig og lærer så meget, de kan.
    Allerede i dag ser vi, at folkeskolerne på Frederiksberg gør det rigtig godt med høj trivsel og et højt karaktergennemsnit. Vi har dermed et godt udgangspunkt for den videre udvikling.

    Vi mener, at folkeskolerne skal understøtte alle børn og unges muligheder og potentialer – også børn og unge i udfordringer og dem med særlige talenter.
    Samtidig skal vi skabe rammer og muligheder for, at børnene kan udfolde sig teoretisk og abstrakt såvel som praktisk og konkret. Vi ønsker at uddanne og danne med udgangspunkt i det hele menneske. Det betyder, at vi skal skabe en skole, der kan rumme mangfoldigheden.

    Alle folkeskoler består af en undervisningsdel og en fritidsdel med SFO og klub. Vi skal udnytte de synergieffekter det kan give. For at lykkes med vores skoler og få børn og unge godt på vej i og efter skolen, vil vi arbejde i samme retning, lære af hinanden, samle indsatserne og fortsat udvikle sammen med børn, forældre, lærere, pædagoger, ledere og alle samarbejdspartnere rundt om skolerne.

    Vi skal have en skole, hvor alle uanset forudsætninger og baggrund får lyst til at lære mere, ser mulighederne og føler sig velkommen og udfordret.

    Målet er, at børnene og de unge trives, udvikle sig, danne venskaber og er en del af et fællesskab. Skolerne skal understøtte børn og unges muligheder for at udvikle sig til kompetente og livsduelige medborgere, der kommer godt i vej med uddannelse og beskæftigelse.

    Viden, samfund og arbejdsliv vil løbende ændre indhold og form, og det skal skolerne ruste børnene og de unge til. Vi skal med andre ord tilbyde en fremtidssikret skole, hvor børnene forstår verden omkring sig, kan medvirke til at deltage og være medskabere til en bæredygtig udvikling.

    Folkeskolerne på Frederiksberg skal ruste børn og unge til livet i og efter skolen, og skolerne skal være et positivt tilvalg for børn, unge og forældre.
    I Frederiksberg Kommune er vi ambitiøse og vil lykkes med en samlet politik med visioner, der peger frem mod 2030.

    Politikken skal skabe en tydelig retning og ramme for skolernes arbejde og videre udvikling med at skabe gode undervisnings- og fritidstilbud.
    Vi vil fremtidssikre skolerne ved at gøre gode skoler endnu bedre og ruste børn og unge til fremtiden.

    Politikken for fremtidens folkeskole 2030 er Frederiksberg Kommunes ambitioner for folkeskolen, der bygger videre på en række lovmæssige forhold, herunder Folkeskoleloven, bekendtgørelser m.v. Samtidig er den i overensstemmelse med kommunale rammer og bestemmelser, fx Frederiksbergstrategien og andre kommunalpolitiske beslutninger.

    Vores fælles bærende princip:
    VI VIL INVOLVERE BØRNENES PERSPEKTIV

    På Frederiksberg ser vi involvering af børn og unges perspektiv som et bærende pædagogisk princip. At inddrage børn og unges perspektiv er grundlaget for Frederiksberg Kommunes syv børneløfter. Det er derfor også fremhævet som et selvstændigt børneløfte (løfte 4) for at tydeliggøre visionen og løftet om grundforudsætningen om at inddrage børnene og de unges stemme.

    Michael Vindfeldt - Borgmester, Frederiksberg
    Borgmester, Frederiksberg

    Michael Vindfeldt

    Ruben Kidde - Formand, Undervisningsudvalg
    Formand, Undervisningsudvalget

    Ruben Kidde