Naturfags-strategi 2023-2027
Overodnet om strategien og dens 6. indsatsområder.
Naturvidenskab og teknologi er centrale for løsningen på mange aktuelle globale udfordringer, og på fremtidens arbejdsmarked er der stærkt brug for unge med faglige kvalifikationer inden for STEM-fagene1. For den enkelte unge er naturvidenskab en vigtig del af den almene dannelse, og gode naturfaglige kompetencer kan på sigt give spændende jobmuligheder nationalt og internationalt.
På landsplan ses imidlertid en faldende interesse for naturvidenskab blandt unge og en mindre søgning til de naturvidenskabelige uddannelser. For at vende denne udvikling udgav regeringen i 2018 en national naturvidenskabsstrategi med det formål at styrke de naturvidenskabelige fag i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne og øge søgningen til de naturvidenskabelige uddannelser.
Naturfagsstrategien på Frederiksberg udmønter den nationale naturvidenskabsstrategi og skaber den strategiske ramme for udviklingen af naturfagene i perioden 2023-28.
Naturfagsstrategien skal ses i sammenhæng med Frederiksberg Kommunes syv børneløfter, hvor STEM-fagene er udpeget som et fokusområde.
Naturfagsstrategien fremhæver Frederiksberg Kommunes ambitioner om, at alle børn og unge har viden om FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, og udvikler kompetencer og lyst til selv at handle bæredygtigt.
Her kan du se strategiens 6 indsatsområder: