Strategi for sproglig udvikling og skriftsproglige kompetencer hos børn og unge
Overordnet om strategi for sproglig udvikling og skriftsproglige kompetencer.
Strategi for sproglig udvikling og skriftsproglige kompetencer hos børn og unge i Frederiksberg Kommune er udarbejdet med henblik på at højne elevernes faglige resultater i Frederiksberg Kommunes folkeskoler og danner grundlag for de kommende års arbejde med at styrke børn og unges sprog og skriftsproglige kompetencer.
Strategien skal sammen med Forenklede Fælles Mål (2014) skabe en fælles retning for skolernes arbejde med at planlægge lokale sprog-, læse- og skriveindsatser. Strategien er dermed den overordnede ramme for de enkelte skolers arbejde med at revidere egne lokale handleplaner og udgør desuden rammen for samarbejdet mellem skole og forvaltning.
Strategien består af mål og anbefalinger baseret på en række centrale problemstillinger, som er fremstillet i afsnittet Baggrund. Disse problemstillinger er opsummeret i seks udfordringer i afsnittet Mål for udvikling på sprog-, læse- og skriveområdet i Frederiksberg Kommune. Desuden præsenterer strategien tre hovedspor, der tilsammen skal medvirke til at løfte elevernes resultater på læse- og skriveområdet
Tre strategiske hovedspor
Strategien indeholder tre hovedspor som er centrale i arbejdet med at nå de opstillede mål for Frederiksberg Kommune. Herunder ses de tre hovedspor, der er beskrevet sammen med en række pejlemærker, der skal anvise retningen for de kommende års arbejde med at løfte de faglige resultater i Frederiksberg Kommune. Strategiens hovedspor består af elementer, som forskningen anbefaler, og som Forenklede Fælles Mål med sit tværgående tema Sproglig udvikling anviser: