Kompetenceudvikling
Fremtidens skole sætter fokus på, hvordan flere børn og unge kan blive en del af et fællesskab, der styrker både den sociale og faglige trivsel.
Som en del af arbejdet med Fremtidens Skole 2030 sætter Frederiksberg Kommune i de kommende år særligt fokus på, hvordan flere børn og unge kan blive en del af et fællesskab med henblik på at styrke både den sociale og faglige trivsel hos børn og unge i Frederiksberg Kommune. For at understøtte dette arbejde igangsættes der to kompetenceudviklingsforløb fra skoleåret 2022/2023.
Inkluderende fællesskaber og mellemformer
Det første kompetenceforløb går helt tæt på praksis i forhold til, hvordan man konkret kan understøtte inkluderende fællesskaber på både almen- og specialområdet. Derudover vil der være et særligt forløb målrettet skoler, som skal etablere mellemformsgrupper henover de næste par år for at klæde både ledere og medarbejdere på til dette arbejde. Da der er tale om en række komplekse opgaver, som kræver, at vi samarbejder på tværs af fagligheder, skoler, forvaltningsenheder, m.fl., indeholder forløbet tre spor:
ㅤ | ㅤ | |
---|---|---|
Spor 1 |
Kompetenceløft af alle medarbejdere og ledere på skole- og fritidsområdet |
|
Spor 2 |
Kompetenceløft af udvalgte medarbejdere i Ungegrupperne, X-gruppen, C-sporet, T-sporet, PPR, Skolen ved Nordens Plads, Læsekompetencecenteret og Skoleafdelingen |
|
Spor 3 |
Kompetenceløft målrettet skoler som skal etablere mellemformsgrupper |
Du kan læse mere om de enkelte spor, praktisk information, osv. i relation til ovenstående kompetenceudviklingsforløb om inkluderende fællesskaber og mellemformer ved at klikke her.
Vision og Hverdag
Det andet kompetenceforløb sætter spot på implementeringen af Fremtidens Skole 2030 med særligt fokus på, hvordan man som ledelse, vejledere og forvaltning kan styrke arbejdet med inkluderende fællesskaber gennem forskellige ledelsesgreb såsom forandringsledelse og faglig ledelse. Målgruppen for dette forløb er skoleledelser, vejledere, konsulenter der er tovholdere for de kommunale vejledernetværk samt forvaltningsledelsen. Du kan læse mere om Vision og Hverdag ved at klikke her.