Gå til hovedindhold

Teknologiforståelse og dansk

På Søndermarkskolen arbejder man med at give elever lyst til at lære mere og fremme deres nysgerrighed. Det betyder bl.a. at eleverne i 1.a, 1.b og 1.d. har eksperimenteret med nye teknologier, og nye måder at arbejde med fortællinger og fortolkninger på i danskfaget

Indhold

    På Søndermarkskolen arbejder man med at give elever lyst til at lære mere og fremme deres nysgerrighed. Det betyder bl.a. at eleverne i 1.a, 1.b og 1.d. har eksperimenteret med nye teknologier, og nye måder at arbejde med fortællinger og fortolkninger på i danskfaget. Eleverne har ved hjælp af Ozobot-robotter genskabet Jakob Martin Strids: Den utrolige historie om den kæmpestore pære. 

    Almindeligvis er det ikke let at fange elevernes opmærksomhed i længere tid ad gangen. Men i dette projekt har det været anderledes. Når dansk smelter sammen med teknologiforståelsesfagligheden, bliver det nemmere at fastholde eleverne i at arbejde med danskfagets fagligheder. Samtidig oplevede vi, at det at arbejde med teknologi giver eleverne mulighed for at lærer at acceptere deres fejl. Fejlsøgning er en del af selve processen i teknologiforståelse. Vi tror på at denne proces styrker elevernes evner til at møde udfordringer i for eksempel dansk med den samme tilgang.