Gå til hovedindhold

Kommunal redegørelse vedr. skoleåret 2025/26

Kommunal redegørelse vedr. skoleåret 2025/26 udarbejdet i henhold til bestemmelserne i § 2 i Aftale mellem Frederiksberg Kommune og Frederiksberg Lærerforening om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere gældende fra 1. august 2021.

Indhold

    Kommunal redegørelse vedr. skoleåret 2025/26


    Denne redegørelse er udarbejdet i henhold til bestemmelserne i § 2 i Aftale mellem Frederiksberg Kommune og Frederiksberg Lærerforening om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere gældende fra 1. august 2021. 


    Jf. § 2 skal redegørelsen indeholde følgende:

    • Det forventede gennemsnitlige undervisningstimetal, excl. det udvidede undervisningsbegreb, for lærere i kommunen
    • De kommunale indsatser (projekter, prioriteringer og større kompetenceudviklingsforløb) som har betydning for de enkelte skolers prioriteringer og handlerum. I det omfang der er tale om til-tag, som ikke løses inden for undervisningen, anføres den estimerede andel af arbejdstiden for skolen, der forventes at medgå hertil
    • Funktionsbeskrivelser (minimumsbeskrivelser) for de kommunalt fastsatte vejlederfunktioner


    Herudover er den kommunale redegørelse vedr. skoleåret 2025/26 suppleret med de nationale initiativer fra Folkeskolens kvalitetsprogram, som skolerne skal eller kan træffe beslutning om til skoleåret 2025/26.


    Det forventede gennemsnitlige undervisningstimetal for lærere i kommunen


    Udgangspunktet i beregningen af antal lærerstillinger i ressourceudmeldingen til skoleåret 2025/26 vil være gennemsnitligt 739,4 årlige undervisningstimer pr. fuldtidslærerstilling. Dog gennemsnitligt 714,7 årlige undervisningstimer pr. fuldtidslærerstilling på Tre Falke Skolen.


    Nationale indsatser i skoleåret 2025/26

    Skolerne skal eller kan i forbindelse med skoleårets planlægning træffe beslutning om følgende initiativer fra Folkeskolens kvalitetsprogram til skoleåret 2025/26:


    Skoleleder/skolebestyrelse skal træffe beslutning om:

    • Skolens timefordelingsplan og udmøntning af timebank på baggrund af den nye timeforde-lingsplan for Frederiksberg kommunes Skolevæsen gældende fra 1. august 2025. Herunder evt. ansøgning om at afkorte skoledagen.
    • En styrket indsats i dansk og matematik for de 10 pct. fagligt mest udfordrede elever i almen-klasserne (initiativet skal være fuldt indfaset fra skoleåret 2027/28).
    • Skolerne skal indføre lokalt valgfag i 7.-8. eller 8.-9. klasse
    • Skolerne skal tage stilling til om eleverne fortsat skal lave projektopgave i 9. klasse

     
    Skoleleder/skolebestyrelse kan træffe beslutning om:

    • Skolerne kan indføre karakterer på 6. og 7. klassetrin
    • Skolerne kan oprette valgfag uden for almindelig undervisningstid

    Herudover skal Undervisningsudvalget tage stilling til oprettelse af tilbud om juniormesterlære i skoleåret 2025/26. Model for juniormesterlære på skolerne i Frederiksberg kommunes Skolevæsen forventes godkendt af Undervisningsudvalget senest på mødet i april 2025.


    Kommunale indsatser i skoleåret 2025/26

    Der er i budget 2025 besluttet følgende udvidelser og besparelser, som har betydning for de enkel-te skolers prioriteringer og handlerum i skoleåret 2025/26:

    • Der er afsat midler til en klassekvotient på max. 24 børn i hele indskolingen. Det vil fortsat væ-re op til skolerne at beslutte, hvor mange klasser der i praksis oprettes. Aftalen giver derfor og-så mulighed for at prioritere to-lærere i undervisningen eller øget holddeling.
    • Der er afsat 0,1 mio.kr. til videndeling og implementering af teknologiforståelse i folkeskolens andre fag. Dette sker ved at videreføre det etablerede netværkssamarbejde og erfaringsudveksling på tværs af skoler. Indsatsen vil bl.a. være forberedende i forhold til kommende undervisning i teknologiforståelse som følge af folkeskolens kvalitetsprogram.
    • Der afsættes samlet 0,1 mio.kr. i 2025 og 2026 til en skolekonkurrence for folkeskolernes ældste elever. Konkurrencen kan formes i henhold til et projektopgavekoncept, hvor de unge inviteres til at dyste i iværksætteri og innovation.
    • Antallet af lejrskoleophold er udvidet fra tre til fire med et ophold med én overnatning. Den enkelte skole beslutter selv, hvilket klassetrin den ekstra lejrskole skal placeres på. Skolerne tilføres ressourcer til personaletimer og kost og leje af ekstern koloni til den ekstra lejrskole.
    • Der er afsat 0,1 mio.kr. i 2025 til kursus for lærere og pædagoger i, hvordan man håndterer børn, der har været første- eller andenhånds vidne til krigshandlinger i deres andet hjemland.
    • Der gennemføres en reduktion af budgetrammen til understøttende undervisning (timebanken) svarende til, at der på alle klassetrin udmeldes ressourcer til, at én ugentlig lektion understøttende undervisning varetages af en lærer og resten af pædagoger. Den endelige udmøntning af midlerne til understøttende undervisningen (timebanken) besluttes af den enkelte skole, og skolerne har således fortsat mulighed for at prioritere lærertimer i udskolingen. 
    • Den centrale IKT-pulje (informations- og kommunikationsteknologi) nedjusteres med et beløb svarende til 6 pct. af den samlede pulje på 10,5 mio.kr. Reduktionen betyder, at skolernes budgetter reduceres med 0,3 mio.kr. i 2025 og årligt 0,6 mio.kr. fra 2026.


    Frederiksberg kommunes skolepolitik ”Sammen om løfterne – fremtidens skole 2030” og de politisk besluttede indikatorer, mål og fokusområder er fundamentet i arbejdet med den fortsatte udvikling af kvaliteten i Frederiksberg kommunes Skolevæsen. Tilsammen tegner det dette kommunale billede for skolen:

    Indsatser der fortsætter i skoleåret 2025/26:

    • De 7 børneløfter
    • Elever med særlige talenter – særlige forløb for børn med særlige forudsætninger
    • Strategi for Skole-it
    • Naturfagsstrategi
    • Bæredygtighed på skoleskemaet
      • Alle skoler arbejder med grønt flag
      • Alle skoler deltager i Danmarks Naturfredningsforenings årlige affaldsindsamling
    • Åben skole forløb i henhold til den politisk besluttede model for Åben Skole
    • Omlægning af Læsekompetencecenteret (ordblindeindsats)
    • Mellemformer, herunder nye skoler
    • Kursus for nye lærere
    • Uddannelsesstillinger


    Herudover skal kompetenceudvikling/kompetencefonden i henhold til OK24 indgå i de lokale drøf-telser om prioriteringer på skolerne.


    Funktionsbeskrivelser (minimumsbeskrivelser) for de kommunalt fastsatte vejlederfunktioner

    Der er udarbejdet funktionsbeskrivelser (minimumsbeskrivelser) for følgende kommunalt fastsatte vejlederfunktioner:

    • Matematikvejleder
    • Læsevejleder
    • Dansk som andetsprogsvejleder
    • Inklusionsvejleder
    • It- og mediedidaktisk vejleder
    • Naturfagsvejleder
    • SSP-lærer
    • Modtagekoordinator


    Se mere om funktionsbeskrivelserne og mødeaktiviteter på hjemmesiden:
    Sammenomloefterne.frederiksberg.dk


    Parterne er enige om, at der i skoleåret 2025/26 vil blive arbejdet med forventninger til PLC.