"Baggårdens børnearbejdere" på Arbejdermuseet (5. klasse)
Gør dig klar til at trille tøndebånd og forbered dig på fabriksarbejde!
Leg i baggården, disciplin på skolebænken og hurtighed i fabriksarbejdet.
Hvordan kunne barndomslivet egentlig se ud i København for 140 år siden? Var det hårdt arbejde fra morgen til aften og slag i skolen? Eller var der også plads til leg og fritid? Eleverne møder datidens børneliv gennem arbejderdrengen Christian. Hans børneliv udfolder sig med arbejde derhjemme og på fabrikken for at tjene penge til familiens overlevelse, på skolebænken og i de farlige lege i baggården. Eleverne lærer gennem egne undersøgelser, leg, fortællinger og aktiviteter, der udfordrer dem til at finde både ligheder og forskelle på deres eget barndomsliv og datidens. Undervisningen foregår både ude og inde på museet.
Det er et forløb med høj intensitet, stor variation, indlevelse og masser af dialog med fokus på børn og barndom.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag: Elevernes alsidige udvikling, Historie
Læringsmål:
- Eleverne kan sammenligne tidligere tiders barndomsliv med eget barndomsliv
- Eleverne kan give eksempler på børnearbejde og baggårdslege
- Eleverne kan forklare sammenhænge mellem materielle forhold og livsvilkår
Varighed: 1½ time
Periode: Der kan bookes forløb i hele skoleåret 2024/2025
Max deltagere: 28 deltagere
Booking
Booking af forløbet skal ske via Arbejdermuseets bookingsystem med angivelse af Frederiksberg Kommune Åben Skole og navn på egen skole.
Klik her for at booke et forløb.